USG nerek, inaczej ultrasonografia nerek, to nieinwazyjne badanie diagnostyczne pozwalające na ocenę struktury i funkcjonowania nerek – ich położenia, kształtu, rozmiaru, grubości warstwy korowej i rdzenia oraz całego układu moczowego. W badaniu wykorzystuje się bezpieczne fale ultradźwiękowe, które umożliwiają uzyskanie dokładnego obrazu w czasie rzeczywistym.

Wskazania do USG nerek

Wskazania do przeprowadzenia USG nerek są różnorodne. Do najczęstszych należy diagnostyka bólu w dolnej części pleców, niejasnych dolegliwościach brzusznych, podejrzenie kamicy nerkowej, kontrola cyst nerkowych, infekcji dróg moczowych, a także w badaniu przesiewowym w przypadku wielu chorób nerek oraz układu moczowego. USG jest również wartościowe w ocenie przyczyn nadciśnienia tętniczego, w podejrzeniu guzów nerek, jak również w przypadku urazów nerek, aby ocenić stan przeszczepionego narządu lub przygotować pacjenta do biopsji nerki.

Jak przygotować się do USG nerek?

Aby przygotować się do badania oceny nerek, lekarz urolog zwykle zaleca:

dzień przed badaniem należy pić wodę niegazowaną i unikać ciężkostrawnych posiłków, które mogą wzdymać,
nie trzeba być koniecznie na czczo, ale 6 godzin przed badaniem warto powstrzymać się od jedzenia,
1-2 godziny przed badaniem należy wypić większą ilość wody, aby zadbać o wypełnienie pęcherza.

Jak przebiega badanie USG nerek?

Podczas badania pacjent leży na plecach lub boku. Lekarz nanosi żel na skórę, który zwiększa przewodnictwo ultradźwięków i umożliwia prawidłowy ślizg głowicy ultrasonograficznej. Obraz nerek oraz układu moczowego pojawia się na ekranie monitora w czasie rzeczywistym, co umożliwia lekarzowi dokładną ocenę anatomiczną. USG jamy brzusznej również może być częścią tego badania w celu oceny innych narządów.

Choroby wykrywane podczas USG nerek

USG nerek pozwala wykryć takie choroby jak kamica nerkowa, torbiele nerkowe, poszerzenie kielichów i miedniczki, zastoje moczu, infekcje dróg moczowych oraz guzy nerek. Dzięki ultrasonografii z Dopplerem można także ocenić stan przepływu krwi w nerkach. Wodonercze, zmiany w moczowodach oraz złogi również są diagnozowane. USG pęcherza moczowego oraz prostaty są często wykonywane równocześnie z USG nerek, co pozwala na kompleksową ocenę układu moczowego.

Badanie USG nerek - szczegóły

Badanie ultrasonograficzne nerek i układu moczowego to procedura bezbolesna, nieinwazyjna i bezpieczna. USG nerek jest szczególnie przydatne w ocenie miąższu nerek oraz struktury tkankowej narządów. W wyniku badania można uzyskać informacje na temat nieprawidłowego położenia nerek, obecności zmian patologicznych oraz chorób układu moczowego. Badanie to jest kluczowe w diagnostyce chorób nerek oraz leczeniu schorzeń układu moczowego.

Korzyści i wskazania do badania

Badanie nerek umożliwia ocenę wielkości, kształtu i struktury nerek, identyfikację ewentualnych kamieni, torbieli, guzów czy też zmian zapalnych. USG jest zalecane w przypadku podejrzenia chorób nerek, kamieni nerkowych, nadciśnienia tętniczego, czy też w badaniach profilaktycznych. USG układu moczowego może być wykonywane również w celu oceny innych narządów jamy brzusznej, takich jak wątroba, pęcherzyk żółciowy, trzustka, czy śledziona.

Dodatkowe wskazówki i badania

Przy podejrzeniu chorób układu moczowego, lekarz może zlecić dodatkowe badania, tj. badanie moczu, które jest istotnym elementem diagnostyki. W niektórych przypadkach, aby uzyskać pełniejszy obraz stanu zdrowia pacjenta, mogą być również wymagane inne badania obrazowe, takie jak tomografia komputerowa (TK) lub rezonans magnetyczny (MRI). W przypadku odczuwania bólu w okolicy lędźwiowej, szczególnie warto rozważyć wykonanie USG nerek, aby wykluczyć potencjalne schorzenia. Badanie ultrasonograficzne wykonuje się także w celu monitorowania postępów leczenia i oceny efektywności terapii.

Kiedy zaleca się wykonanie USG nerek?

USG nerek jest zazwyczaj zalecane w przypadku podejrzenia chorób nerek, kamieni nerkowych, nadciśnienia tętniczego, czy też w badaniach profilaktycznych.

Jakie informacje można uzyskać dzięki badaniu USG nerek?

USG nerek umożliwia ocenę wielkości, kształtu i struktury nerek, identyfikację ewentualnych kamieni, torbieli, guzów czy też zmian zapalnych.

Jak przygotować się do badania USG nerek?

Przed badaniem zazwyczaj zaleca się picie dużej ilości wody, aby pęcherz był wypełniony. W niektórych przypadkach może być również konieczne ograniczenie spożycia pokarmów przed badaniem.