Jądro jest elementem męskiego układu rozrodczego. Zdrowy mężczyzna posiada dwa jądra, które znajdują się w worku mosznowym. Ich podstawowym zadaniem jest produkcja komórek rozrodczych, czyli plemników oraz męskich hormonów płciowych np. testosteronu. Worek mosznowy jest unaczyniony i unerwiony. Znajduje się w nim również przewód (nasieniowód) odprowadzający powstałe w jądrach plemniki.

Rak jądra jest najpopularniejszą postacią nowotworu dotykającą głównie młodych mężczyzn, najczęściej w przedziale wiekowym od 20 do 35 lat, ale może wystąpić również w innych grupach wiekowych. Nowotwory te można podzielić na odmiany złośliwe, jak i łagodne. Znaczna większość, bo aż 95% nowotworów złośliwych stanowią nowotwory z komórek rozrodczych. Za przykład może służyć nasieniak, nowotwór powstający z komórek wytwarzających plemniki. Innymi często pojawiającymi się rakami w omawianym obrębie są także raki zarodkowe, kosmówczaki oraz potworniaki. U starszych pacjentów najczęściej występującym nowotworem jest natomiast chłoniak.

W naszym gabinecie zapewniamy kompleksową usługę obejmującą diagnostykę i leczenie raka jądra, stosując najnowocześniejsze metody i techniki medyczne.

Czynniki ryzyka zachorowania na raka jądra

Jeśli w przeszłości pacjent miał
zdiagnozowany nowotwór jądra, ryzyko jego wystąpienia na drugim jądrze znacząco wzrasta. Kolejnymi czynnikami ryzyka jest wnętrostwo, czyli niezstąpienie jąder z jamy brzusznej do moszny, zespół Klinefeltera oraz hipogonadyzm, czyli niewydolność lub atrofia jąder.

Objawy nowotworu jądra

Objawy raka jądra mogą być subtelne i trudne do zauważenia w początkowych etapach choroby. Jednak istnieje kilka charakterystycznych symptomów, które mogą sugerować rozwój nowotworu:

• powiększenie lub zmiana konsystencji jednego z jąder – wyczuwalne zgrubienie, stwardnienie lub różnice w wielkości między jądrami mogą świadczyć o zmianach nowotworowych;
  • pojawienie się niebolesnego guza – guzek, który nie wywołuje bólu, jest częstym wczesnym objawem raka jądra. Może być łatwo wyczuwalny podczas samobadania;
  • obrzęk w mosznie – może być spowodowany gromadzeniem się płynu lub rozrostem nowotworu, co prowadzi do zwiększenia objętości moszny;
  • uczucie ciężkości w jądrze lub mosznie – pacjenci mogą odczuwać nieprzyjemne uczucie „ciągnięcia” lub ciężkości;
  • gwałtowny ból w jądrze lub w pachwinach – choć rzadziej, nagły ból może być również związany z rozwojem raka jądra lub towarzyszącym stanem zapalnym;
  • gromadzenie się płynu w mosznie – może to być oznaka zaawansowania choroby, szczególnie w przypadku większych zmian nowotworowych.

W miarę postępu choroby mogą pojawić się także inne, bardziej ogólnoustrojowe symptomy. Rzadziej występują:

• ból w plecach – może być oznaką przerzutów do węzłów chłonnych lub innych narządów.
  • zmęczenie – ogólne osłabienie, które może wskazywać na rozwijającą się chorobę nowotworową.
  • nagła utrata wagi – szybkie chudnięcie bez wyraźnej przyczyny.
  • powiększenie węzłów chłonnych – szczególnie w okolicach pachwin lub jamy brzusznej, co może wskazywać na rozprzestrzenianie się nowotworu.
  • powiększenie piersi (ginekomastia) – u niektórych mężczyzn może wystąpić powiększenie piersi spowodowane zaburzeniami hormonalnymi wywołanymi przez nowotwór.

W przypadku zaobserwowania któregokolwiek z tych objawów niezbędna jest jak najszybsza konsultacja z lekarzem, aby przeprowadzić odpowiednie badania i diagnostykę. Wczesne wykrycie raka jądra znacząco zwiększa szanse na pełne wyleczenie.

Diagnostyka raka jądra

Wczesna diagnostyka raka jądra jest kluczowa dla skuteczności leczenia. Badanie przesiewowe obejmuje przede wszystkim samobadanie jąder, które mężczyźni powinni przeprowadzać regularnie. Samobadanie polega na delikatnym przetaczaniu jądra między palcem wskazującym a kciukiem od góry do dołu. Najlepiej jest je wykonywać pod prysznicem lub podczas ciepłej kąpieli raz w miesiącu. W przypadku zauważenia niepokojących zmian, guzków czy stwardnień należy niezwłocznie skontaktować się z urologiem, ponieważ nie ma badań przesiewowych w tym kierunku. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek niepożądanych zmian czy objawów zawsze najlepiej zgłosić się do lekarza.

Po wstępnej konsultacji należy przeprowadzić dokładniejsze badania, takie jak: USG jąder, które pozwala na ocenę struktury jądra i wykrycie nawet małych zmian, badanie markery nowotworowe w surowicy krwi, takie jak AFP (alfafetoproteina) i beta-HCG (ludzka gonadotropina kosmówkowa), które mogą być podwyższone w przypadku raka, czy też biopsja przezprzełykowa, która umożliwia pobranie materiału tkankowego do histopatologicznego badania. Przeprowadzane są również takie badania jak RTG klatki piersiowej, tomografię komputerową jamy brzusznej i miednicy mniejszej.

Leczenie raka jądra

Jeśli zdiagnozowany zostanie rak jądra, leczenie dostosowuję się indywidualnie do pacjenta i stopnia zaawansowania choroby. Najczęściej jest ono wielopłaszczyznowe, łączące metody chirurgiczne z radioterapią i farmakoterapią. Głównymi metodami leczenia są:

Rokowanie dla pacjentów z rakiem jądra jest zazwyczaj bardzo korzystne, zwłaszcza jeśli choroba zostanie wykryta na wczesnym etapie. Rak jądra należy do nowotworów o wysokiej wyleczalności, nawet w przypadkach bardziej zaawansowanych. Skuteczność terapii jest na tyle wysoka, że większość pacjentów, u których rak został zdiagnozowany wcześnie, może liczyć na pełne wyzdrowienie.

Jakie są objawy raka jądra?

Objawy raka jądra mogą obejmować powiększenie lub bolesność jednego z jąder, guzki w jądrze, ból w dolnej części brzucha czy uczucie ciężkości w mosznie.

Czy po usunięciu jednego jądra mężczyzna może nadal mieć potomstwo?

Tak, po usunięciu jednego jądra, zdolność do reprodukcji może być nadal utrzymana, ponieważ zdrowe jądro może produkować wystarczającą ilość nasienia.

Czy rak jądra jest częsty u młodych mężczyzn?

Tak, rak jądra występuje częściej u młodych mężczyzn, najczęściej między 20. a 40. rokiem życia. To jedna z najczęstszych form nowotworu u tej grupy wiekowej.